Motosalon 2012 - motorkářská výstava dnes a za rok


Stálý souboj o motorkářskou výstavu

V letošním roce jsme trochu zariskovali a úplně jsme vynechali Prahu. Nemohu si pomoci, ale zuřící válka o právo vystavovat v čechách všechno to, co souvisí s motorkařením prostě dělá z expozice Motocykl v Holešovicích doplněk (a chce se polemizovat jak moc zajímavý) pouze v letech, kdy bude Motosalon v Praze. Podle nepřímých ohlasů se tak stalo i letos.

Naopak, v Brně prostě chyběly Kawasaki a Suzuki. Ať už se v rámci výstavy řeší cokoli, česká kotlina je fakt hodně malá na to, aby si fanoušci motocyklismu zasloužili najít všechno na jednom místě. O velikosti základny konečně asi svědčí i nastavené vstupné. Nechci žehrat na samotnou jeho výši, ale nechtějte po motorkářích, aby ho platili vždy dvakrát a ještě k němu výdaje na cestu (je mi fakt jedno, kterým směrem).

Ducati a MV Agusta velmi tradičně setrvávají na výstavišti v Praze - Holešovicích, stejně tak Victory. u těchto značek je to asi pochopitelné s ohledem k jejich cílové zákaznické skupině. I tak je mi ale líto, že je nevidím vedle všech ostatních.

Brnenske_vystaviste

Drahé výstavní plochy jsou pak zaplňovány doplňkovým sortimentem, který má s motorkářským stylem a motosportem nebo motocyklovou technikou společné jen iluzi a přání vystavovatelů.

Motosalon 2012 v Brně

Motosalon v roce 2012 především dospěl zpátky do hezké a plnokrevné akce. Pamatujete si poloprázdnou halu před dvěma lety, kdy se Motosalon v Brně konal po prvé? Pamatujete si podivně úsporné až strohé expozice nahňácané v Letňanech, kde chyběly zejména motorky? A pamatujete si velký stánek Yamahy, kterým vždy vyplňovala centrální halu holešovického výstaviště?

HolkyV Brně se v roce 2012 znovu konala motorkářská výstava, ne sjezd trhovců. Yamaha našla odvahu udělat opět velký stánek. I když díky jediné hale zdánlivě ztratila dominanci. Luxusní stánek Hondy totiž nešlo přehlédnout. Velkou expozici zde vytvořili i Harley Davidson a Triumph, kterým otevřený prostor jediné haly velmi výrazně prospěl. Nechci tím shodit ani BMW nebo třeba Moto Guzzi se stánky (logicky) výrazně menšími, ani nechci opomenout třeba Kymco, které zabralo teké tradičně velkou plochu. Důležité je, že se na výstavu motorek vrátily velké stánky, které ukazují, že dovozci a reprezentace věří marketingovému oslovení zákazníků prostřednictvím tohoto veletrhu.

Zmíněné stánky totiž přivezly na motorkářskou výstavu ještě jednu věc, která se z ní vytrácela. Motockyly. Ať se vám líbí, nebo nelíbí. Ať hledáte novinky, nebo staré osvědčené modely. Ať zrovna nám připadají expozice konvenční nebo nekonvenční. Po dvou letech byly k vidění stáda krásek na dvou kolech. Recenzí na novinky a popisem vystavovaných kusů nemá cenu se zde zabývat, ty měly přinést záznamy z novinářského dne a recenze modelů. Důležité je, že se motorky zase vystavují, a tedy lze čekat, že se prodávají a používají.

HolkyJeště jeden fenomén v Brně zůstal. Skůtry. Před dvěma lety zde byla prvně k vidění rozsáhlá expozice elektroskůtrů. I letos zde měly významné místo. Jestliže si k tomu připočtu podíl skůtrů na stáncích velkých značek, nemohu se ubránit hodnocení:

Čechy přijaly za realitu přítomnost motorek na silnici.

Teď přichází čas skůtrů ve městech i vesnicích!

Jasně, motorek přibývá tak jak přibývá motorkářů. Ale jezdit do práce na skůtru, používat skůtr jako denní dopravní prostředek ... to ještě stále v Čechách není zcela běžné. Někdo argumentuje bezpečností, jiný oblečením, někdo pohodlím. Skůtr je v drtivé většině Evropy způsob jak překonat městské a příměstské dopravní zácpy a neřešitelné parkování v centru měst. Je to levný prostředek pro dopravu na krátké vzdálenosti. Je to motorka, na které si můžete dovolit jet v obleku. A je to ideální dopravní prostředek, když jezdíte sami. Stanou se skůtry skutečně denním dopravním prostředkem i v České republice? Podle rostoucího zájmu vystavovatelů se zdá, že čas skůtrů v Čechách přichází.


Holky a mašiny

HolkyStejně jako před dvěma lety, musíme v brně pochválit děvčata. Samozřejmě nejen, ale především ta, která měla za úkol odpracovat Motosalon jako hostesky nebo modelky. Nevím proč v Praze vždy chyběla buď zcela, nebo alespoň duchem. Krásné dívky prostě k prezentaci motocyklů jednoznačně patří, a když tam jsou, mají se umět smát, fotit, má být vidět, že je i ty mašiny baví a oslovují, a že návštěvníky výstavy nepovažují za otravy. V Brně se toto daří.

Rád zmíním ještě jeden aspekt výstavy. Stánek není jen vymezením prostoru. Není to ani skladiště sortimentu. Ale nemá být ani honosným místem, které sice ukazuje, ale neprodává. K tomu, aby stánek a značka přitáhla fanoušky a zákazníky, je třeba jej rozpohybovat, nabídnout něco navíc. V tomto dávám palec nahoru Yamaze, která prostě předvádí doprovodný program přímo v hale a na stánku.


Co stále chybí?

Motosalonu roste obchodní duch, stále ale chybí skutečná interakce s návštěvníky. Program mimo samotnou expozici techniky se i tak sporadicky odehrává mimo výsHolkytavní prostor. Pokusy o sbírání kontaktů nebo jakési lehké soutěže jsou z marketingového středověku. Páni od motorek, proberte se a začněte bavit své fanoušky, hrajte si s nimi, zkuzte nás zaujmout. Jinak se v Čechách budou stále dokola prodávat dovezeniny ze všech koutů světa a lepit po garážích šrámy. A zábava se bude hledat jenom na srazech a parkovištích od benzínek.

Česká motorkářská výstava je předzvěstí sezóny. Je to ale společenská událost. Být tam patří k bontonu, ať už bajker jezdí čopry, cross nebo brousí silnici. A emoce nejsou jen naleštěnej kus plechu, ani přemísťovadlo. Emoce jsou v zážitku, atmosféře nebo v komunikaci.

Tak nashle za rok na výstavě a díky motorkářskému Bohu za to, že se snad tradiční výstava zvedá z popela. Ať to jezdí bez karambolů.


vstup-do-verejne-galerie